woensdag, 24. februari 2016 - 16:23 Update: 26-02-2016 13:00

E-commerce steeds belangrijker voor ondernemers

E-commerce steeds belangrijker voor ondernemers
Foto: Newsletter2Go
Amsterdam

Online winkelen en betalen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en het is voor bedrijven dan ook essentieel om hierop in te spelen. In de loop der jaren is er zelfs een speciale verzamelnaam ontstaan voor het voeren van handel via het internet: e-commerce.

Uit een onderzoek van Currence is gebleken dat in 2015 het aantal iDEAL betalingen voor het negende jaar op rij is gestegen. Ook de totale omzet van webshops blijft stijgen.

Mijlpalen in de e-commercebranche

De e-commercebranche heeft een interessante geschiedenis. Tijdens de internetzeepbel in het voorjaar van 2000 zorgde een golf van faillissementen voor onrust binnen de branche. Voornamelijk online winkels zonder een duidelijke product-marketingpositie overleefden deze golf niet. Het ontbrak aan klantvertrouwen en het gevoel veilig te kunnen betalen. Nadat een aantal grote bedrijven zich actief inzette om deze zaken te verbeteren, kreeg de e-commercebranche een enorme boost. Onder andere iDEAL werd in deze periode geïntroduceerd, waardoor klanten voor het eerst écht het gevoel hadden veilig te kunnen betalen.

Huidige e-commercebranche

Hoe groot de e-commercebranche in Nederland precies is, is lastig in te schatten; binnen een aantal sectoren ontbreken de benodigde gegevens. Wat wel duidelijk is, is dat de komst van mobiele apparaten ervoor gezorgd heeft dat e-commerce voor iedere onderneming prioriteit zou moeten hebben. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor MKB’s en ZZP’ers. Onderdeel van een moderne e-commercestrategie is vaak het bevorderen van de online-klantrelatie (Customer Relationship Management) op een persoonlijke manier; bedrijven leggen steeds meer de focus op marketingcampagnes die de klant als individu benaderen. Dit doen ze bijvoorbeeld door via software als die van Newsletter2Go gepersonaliseerde nieuwsbrieven te versturen. De klant moet de indruk krijgen dat er persoonlijk contact is, in plaats van dat het om massamarketing gaat.

De komende jaren zal de uitdaging voor ondernemingen blijven liggen in de online benadering van consumenten door middel van relevante, op het individu afgestemde marketing. Zaken als e-mailmarketing en marketing via social media zouden dan ook bij ieder bedrijf op de ´to do list´ moeten staan.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):