'Deze prijsdaling wordt veroorzaakt door de tegenvallende vraag naar olie in combinatie met de juist oplopende voorraad hiervan. De olieproducerende landen blijven echter doorproduceren om zo hun niveau te behouden. Bij deze productie van olie komt de fossiele brandstof LPG vrij. Het vooruitzicht is dat de LPG-prijs hierdoor nog verder gaat afnemen', aldus het consumentencollectief.
LPG-prijs omlaag door olieprijs
Sinds juli 2016 is de daling van de LPG-prijs ingetreden, met momenteel een laagterecord van € 0,708. 'De prijs van LPG heeft sinds september 2010 niet meer zo laag gestaan', meldt Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.com.
De grootste factor voor de prijsbepaling van LPG is de huidige olieprijs. Deze verkeert momenteel in zwaar weer door de verstoring tussen vraag en aanbod. Ondanks het oplopende aanbod zien de olieproducerende landen tot nu toe geen andere optie dan juist extra te produceren.
De OPEC probeert op deze manier haar marktaandeel te verdedigen, terwijl het overaanbod enkel toeneemt. Met het groeiende aantal zuinige auto's wordt het haast onmogelijk om het tij te keren en de prijsdaling tegen te houden.
Brexit raakt LPG-prijs niet
Naast de overproductie spelen wisselende koersen een belangrijke rol bij de prijsdaling. Met name de koers van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar heeft hier grote invloed op aangezien olie in dollars wordt verhandeld. Daarnaast was er de verwachting dat de exit van Groot-Brittannië uit de Europese Unie invloed zou hebben op de wisselkoers van de euro.
Door de Brexit zou de euro minder waard worden. 'Tot dusver heeft de Brexit echter nog geen nadelige gevolgen voor de waarde van euro. De euro staat momenteel zelfs gunstig ten opzichte van de dollar, waardoor de prijzen aan de pomp juist kunnen dalen', aldus van Selms.
LPG grootste prijsdaling
Ook bij benzine en diesel is er een prijsdaling te zien. Echter zijn de dalingen hier een stuk lichter dan bij LPG. De reden dat de LPG-prijs sneller daalt dan de andere brandstoffen komt door de opbouw van de brandstofprijzen. Voor benzine en diesel geldt dat de pompprijs voor meer dan de helft bestaat uit belastingen en accijnzen. Voor LPG zijn de belastingen echter aanzienlijk lager en beslaat dit slechts een derde van de prijs. Vandaar dat de LPG-prijs sneller kan zakken.