Jongeren, vrouwen en alleenstaanden
De groep die geen of af en toe vlees eet heeft een duidelijk profiel. Vrouwen (43%) slaan een stukje vlees vaker over dan mannen (29%). Hetzelfde geldt voor alleenstaanden (46%) ten opzichte van samenwonende stellen (35%) en gezinnen (28%). Jongeren besluiten vaker om helemaal geen vlees te eten. 18- tot 34-jarigen (7%) zijn namelijk vaker vegetariër of veganist dan 50-plussers (3%). Twee op de drie Nederlanders (64%) eten nog steeds bijna iedere dag vlees. Deze groep bestaat voornamelijk uit mannen en gezinnen.
Consument bewuster van voeding
Een kwart van alle Nederlanders (24%) is ten opzichte van een jaar geleden gezonder en bewuster gaan eten en drinken. Ook heeft men geminderd met snacken (18%) en is men minder alcohol gaan drinken (11%). Het merendeel (72%) gaat anders met eten en drinken om uit eigen motivatie. Bij vrouwen (76%) is deze intrinsieke motivatie sterker dan bij mannen (67%).
Gezondheid en kwaliteit belangrijkst
Het bewuster worden van voeding uit zich dan ook in de keuzes van de consument. Gezondheid (75%) en kwaliteit (75%) zijn de belangrijkste criteria bij het kiezen van eten en drinken. Twee op de vijf Nederlanders geven aan dat het milieu (41%) ook meespeelt in het keuzeproces. Gezondheid en milieu zijn voor vrouwen vaker van belang dan voor mannen.