Mars en selfie-actie op Schiphol #airportworkers
De Schipholwerkers lopen een mars van Schiphol Plaza naar het hoofdkantoor van Schiphol. Ook vragen ze hun collega’s en reizigers selfies te maken en die met vermelding van #airportworkers via social media naar Schiphol en IATA (de internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen) te sturen. Er is de afgelopen weken al de nodige onrust op de werkvloer op Schiphol. Beveiligers houden korte werkonderbrekingen om gezondere arbeidstijden af te dwingen en het grondpersoneel van KLM voert actie voor een goede cao.
Doorgeschoten marktwerking moet aangepakt worden
De problemen op Schiphol zijn talrijk. Er verdwijnen steeds meer vaste banen, arbeidsvoorwaarden worden aangetast, de werkdruk neemt toe en staatsgesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten veroveren de Europese markt voor intercontinentaal vliegen. Door deze oneerlijke concurrentie wordt de hub-functie van Schiphol en de positie van home carrier KLM zwaar aangetast. Ook dreigen low cost carriers, die sociale premies en -belastingen ontduiken, ILO-verdragen schenden en mensenrechten met voeten treden de norm te gaan stellen in de luchtvaart. Daar moet een halt aan worden toegeroepen. Daarom voert FNV een Schipholbrede campagne en eist ze van de overheid en Schiphol maatregelen die leiden tot een eerlijk speelveld. In het bijzonder als het gaat om arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.