vrijdag, 23. september 2016 - 16:15 Update: 25-09-2016 16:21

Maandag geen kaartjescontrole maar wel gewoon een treinkaartje kopen

Actievoerende conducteurs controleren maandag geen kaartjes
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam

Bij een publieksvriendelijke actie controleren de conducteurs aanstaande maandag geen kaartjes en verzamelen ze steunbetuigingen. dit heeft FNV Spoor vrijdag bekendgemaakt.

Behoud 2e conducteur

'FNV Spoor voert maandag 26 september de hele dag actie voor het behoud van de tweede conducteur op de dubbeldekstrein DDZ6', aldus FNV. Andries van den Berg van FNV Spoor: ‘De NS is niet ingegaan op ons verzoek het besluit terug te draaien en accepteert blijkbaar de verminderde sociale veiligheid, minder controle op zwartrijders en extra fysieke belasting voor de conducteurs'. 

'FNV Spoor roept daarom alle conducteurs door heel Nederland op om mee te doen aan deze actie en steunbetuigingen te verzamelen bij collega’s en de reizigers. We moeten samen laten zien dat de NS een verkeerd besluit heeft genomen’, aldus Van den Berg

Van 04.00 tot 15.00 uur

De acties lopen maandag van 4.00 uur in de ochtend tot 15.00 uur ’s middags. In die tijd worden door heel Nederland op diverse trajecten geen controles uitgevoerd. In plaats daarvan worden kaarten uitgedeeld, waarmee reizigers hun steun kunnen betuigen. 

Zo kunnen de reizigers aangeven dat ook zij zich druk maken over de veiligheid in de trein. Al deze steunbetuigingen worden op een later moment aangeboden aan de NS-directie.

Het ultimatum van FNV Spoor aan de NS liep af op 23 september om 16.00 uur. De NS heeft in een reactie aan FNV Spoor laten weten niet op het ultimatum in te willen gaan. De conducteurs strijden tegen het besluit van de NS de tweede conducteur van de dubbeldekstrein DDZ6 te halen. 

Zwartrijders

Het NS-besluit gaat ten koste van de sociale veiligheid van reiziger en personeel in deze treinen en is niet goed voor de fysieke belasting van de conducteur. Bovendien is de controle op zwartrijders moeilijker omdat zij onderlangs weg kunnen komen, als de conducteur bovenin de dubbeldekker zijn controles doet.