donderdag, 14. januari 2016 - 19:52 Update: 15-01-2016 9:08

Klopt het brandstofverbruik van uw auto wel? Test het hier...

Klopt het brandstofverbruik van uw wagen wel? Test het hier
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Amsterdam

De beloftes die autofabrikanten doen over het brandstofverbruik van hun wagens kloppen allerminst met de realiteit. Test-Aankoop testte sinds 2012 reeds meer dan 500 modellen en trekt eens te meer aan de alarmbel: het aangekondigde brandstofverbruik strookt geenszins met de werkelijkheid.

Opdat consumenten een wagen zouden kunnen kopen met kennis van zaken op het autosalon, lanceert de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop de testmodule die toelaat om het werkelijke verbruik van meer dan 500 automodellen na te gaan. 

Reeël verbruik vs beloofd verbruik

Reeds verschillende jaren tonen de autotests van Test-Aankoop systematisch aan dat het brandstofverbruik dat autofabrikanten beloven ver afstaat van het reële verbruik. Voor zijn test hield Test-Aankoop rekening met een normaal gebruik en simuleerde het in een laboratorium de rijomstandigheden in een stedelijke omgeving, op de autosnelweg en een combinatie van deze twee. De autoconstructeurs van hun kant maken nog steeds gebruik van de gedateerde testcyclus, de New European Drving Cycle (NECD), en manipuleren deze om de resultaten op te smukken. Tijdens deze test wordt er alleen licht versneld en worden alle functies die elektriciteit verbruiken zoals de airconditioning, lichten of de achterruitverwarming uitgezet. Daarnaast wordt veelal de alternator losgekoppeld zodat de batterij tijdens de test niet zou kunnen opladen. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt de wagen lichter en dynamischer gemaakt door allerlei onderdelen zoals zijspiegels of koplampen te demonteren. Alles om de cijfers op het eindrapport op te smukken. Het was wachten op het ‘dieselgate-schandaal’ van Volkswagen alvorens er enige aandacht kwam voor deze bedrieglijke praktijken. 

Een nieuwe test, dringend !

Uiteraard is het niet normaal dat het officiële Europese testprotocol zulke manipulaties toelaat. Reeds geruime tijd wordt gewerkt aan een nieuwe toets die zal worden vastgelegd in een nieuwe richtlijn, met name de ‘Wordwide harmonized Light Vehicles Test Procedure’ (WLTP). Een test die gesteund wordt door de Verenigde Naties en die ons rijgedrag op snelwegen en in stadsverkeer optimaal simuleert. Zo voorziet de WLTC bijvoorbeeld de uitlaatemissies te testen bij een krachtige acceleratie. De EU wil de test operationeel hebben tegen 2017. Autofabrikanten van hun kant doen er alles aan om de invoering van de WLTP op de lange baan te schuiven. Dat er nood was aan een nieuwe test werd zelfs al beslist in 2007 maar binnen de lidstaten kwam er grote tegenkanting van landen zoals Duitsland of Frankrijk waar de autolobby traditioneel erg sterk staat. 

Ontdek het echte verbruik van uw wagen 

In de test vindt er eveneens een schatting van de jaarlijkse meerkost van het verschil. Geïnteresseerden kunnen ook een top vijf met de vijf beste en de vijf slechtste autoconstructeurs raadplegen. Tussen de slechte leerlingen van de klas vinden we ondermeer de Outlander PHEV van Mitsubishi voor dewelke het verschil tussen het aangekondigde en het reële verbruik maar liefst 121% bedraagt (1,9/100km in plaats van 4,2l). De Golf GTE DSG van Volkswagen doet het al niet veel beter met een verschil van 120 % tussen de werkelijke 3,3l/100 km en de beloofde 1,5l. Dit betekent een meerkost van om en bij de 375 € per jaar.

Lees alles over:
Categorie:
Provincie: