vrijdag, 24. november 2017 - 8:20

Nederlanders doen boodschappen steeds vaker online

Nederlanders doen boodschappen steeds vaker online
Den Haag

Nederlanders doen hun inkopen steeds vaker online. In 2017 kocht meer dan een kwart levensmiddelen of cosmetica via internet, een jaar eerder was dat nog 19 procent. Kleding en sportartikelen worden echter nog altijd het vaakst online gekocht. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS-onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2017’.

Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gaf 76 procent aan in 2017 wel eens iets online te hebben gekocht. Een jaar eerder was dat nog 73 procent. Kocht in 2016 nog 19 procentlevensmiddelen of cosmetica via internet, dit jaar is dat 26 procent.

Ook bijna alle andere onderzochte goederen en diensten werden meer via het internet gekocht. Het populairst blijven kleding (52 procent), reizen en accommodaties (48 procent), en kaartjes voor evenementen (45 procent).

Nederlanders kopen vaker en voor meer geld online

Niet alleen nam het aantal mensen dat online aankopen doet toe, ook de frequentie steeg dit jaar iets. 23 procent van de Nederlanders kocht in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek drie tot en met vijf keer iets via internet. Dat was in 2016 nog 20 procent.

Ook het aankoopbedrag steeg licht. Het bedrag dat op internet werd besteed ligt het vaakst tussen 100 en 500 euro; 25 procent van de Nederlanders deed dit jaar aankopen in die prijsklasse. In 2016 was dat met 23 procent iets minder. 5 procent zegt voor 1 000 euro of meer online aan aankopen gedaan te hebben.

Mannen shoppen online vaker en voor meer geld dan vrouwen

In 2017 zei 7 procent van de mannen meer dan tien keer iets gekochte te hebben in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, tegen 5 procent van de vrouwen. Mannen shoppen niet alleen vaker dan vrouwen, ze besteden ook meer. 6 procent van de mannen winkelde online voor 1 000 euro of meer, terwijl 3 procent van de vrouwen dit deed.

Categorie:
Provincie: