Twee dagen dezelfde onderbroek
Nederlanders willen een hoop opgeven voor een goed wifi signaal. 20% is bereid om twee dagen dezelfde onderbroek te dragen. En hoe jonger, hoe belangrijker een wifi signaal is. Overweegt bij babyboomers (60+) maar 12% om in te leveren op hygiëne, bij generatie Z (16-24 jaar) ligt dit percentage op 40%. Ook op gezonde voeding wordt graag ingeleverd. Liever een dag ongezond eten dan een dag geen wifi (23%), dat geldt extra voor generatie Z (42%).
Wifi bepalend voor sfeer in huis
Goede wifi in huis is belangrijker dan je misschien zou denken. Want zonder goede wifi ontspannen we minder (27%), raken we gefrustreerd (34%) en is de sfeer in huis minder goed (37%). Dat laatste komt met name omdat we geïrriteerd kunnen reageren wanneer wifi niet goed werkt (45%). Generatie Z reageert doorgaans het sterkst op slecht werkende wifi. Van deze groep raakt 61% gefrustreerd en vindt ruim de helft het moeilijk zich te ontspannen. Een kwart schreeuwt op zo’n moment wel eens tegen zijn smartphone of laptop.
Wifi verdient plek in piramide van Maslow
"In het onderzoek komt naar voren dat we schaamteloos veel over hebben voor goede wifi”, vertelt Prof. Dr. Victor Lamme, Hoogleraar neurowetenschap aan de Universiteit van Amsterdam . “We ruilen het zomaar in voor heel basale levensbehoeften als voedsel, slaap, hygiëne of veiligheid. We gebruiken Wifi om in contact te staan met familie en vrienden. Of we creëren ontspanningsmomenten door het streamen van series, muziek en films. Net zulke belangrijke behoeften, maar van een hogere orde dan de basale. Om die reden verdient wifi zeker een plek in de piramide van Maslow. Ik zou zeggen, ergens in de onderste laag, maar dan wel aan de zijkant. Want we gebruiken het als een soort gereedschap om in onze hogere levensbehoeften te kunnen voorzien.”