vrijdag, 26. augustus 2016 - 9:25 Update: 26-08-2016 11:17

Schiphol: omzetstijging door passagiersgroei gaat op aan daling havengelden

 Schiphol: omzetstijging door passagiersgroei gaat op aan daling havengelden
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Schiphol

De invloed van de gestegen passagiersaantallen (+9,9% op Amsterdam Airport Schiphol) op de netto-omzet wordt gecompenseerd door een daling in de havengeldtarieven met 11,6% per 1 april 2016. Dit meldt Schiphol Group vrijdag.

Omzet vergelijkbaar

'De netto-omzet van Schiphol Group is in het eerste halfjaar (HJ) 2016 met 687 miljoen euro vergelijkbaar met dezelfde periode in 2015  toen de netto-omzet 684 miljoen euro bedroeg', aldus Schiphol Group.

De overige opbrengsten en de waardeveranderingen uit vastgoed dalen van 84 miljoen euro in HJ 2015 naar 15 miljoen euro in HJ 2016. De daling in overige opbrengsten wordt veroorzaakt door het eenmalig resultaat van 50 miljoen euro in 2015 uit de verkoop van een belang van 60% in Schiphol Airport Retail (SAR). 

Stijgende bedrijfslasten

De waardeontwikkeling van de vastgoedportefeuille leidt tot een positief effect van 15 miljoen euro (HJ 2015: 34 miljoen euro). De bedrijfslasten stijgen met 2,6% tot 412 miljoen euro. Deze stijging houdt verband met de forse groei van het aantal passagiers en de benodigde operationele maatregelen om deze groei in goede banen te leiden. 

De afschrijvingen stijgen met 13,6% van 103 miljoen euro naar 118 miljoen euro door de oplevering van een aantal grote projecten. In lijn met de afgegeven verwachting en bovengenoemde ontwikkelingen is het nettoresultaat over het eerste halfjaar 2016 met 40,6% gedaald en bedraagt 121miljoen euro (HJ 2015: 203 miljoen euro).

'Behoud positie niet vanzelfsprekend'

Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group: 'De snelle groei van het aantal passagiers tot ruim 63 miljoen dit jaar toont de kracht van de Mainport Schiphol. Behoud van deze positie is echter niet vanzelfsprekend. Het geopolitieke en economische klimaat is onzeker en de concurrentie zit niet stil. Door de snelle groei van het aantal passagiers bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit en staat de kwaliteit onder druk'. 

'Helaas is dit soms merkbaar voor passagiers. Om in de toekomst optimale service aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te kunnen blijven leveren en onze positie te kunnen behouden voeren wij investeringen in capaciteit, kwaliteit en bereikbaarheid fors op. Het investeringsniveau neemt hierdoor in de komende jaren toe van gemiddeld 400 miljoen euro naar 600 miljoen euro per jaar', aldus Nijhuis.

Categorie:
Provincie: